THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Mýliti se je lidské a já předpokládám, že anglický autor fantasy a sci-fi literatury Simon R. Green by tomu, pokud by se snad někdy dostal k těmto řádkům, porozuměl. Zhruba před rokem jsem totiž v těchto místech díky mylně předpokládanému nedostatku zásadnějšího tématu, který by se přeléval z jednoho pokračování do druhého (po vzpomínané druhé části „Agenti světla a temnoty“ to byly ještě díly „Nářek slavíka“ (2005) a „Kouzlo města“ (2006)), tak trochu zbrkle odsoudil jeho zbrusu novou sérii, jejímž ústředním motivem je tajemná a vlastně nereálná čtvrť Londýna zvaná Noční strana. A byla to samozřejmě chyba, kterou, ač mi na podvědomí ťukala už na konci zmíněného čtvrtého pokračování, jsem si definitivně uvědomil až po zdolání dílu pátého, nazvaného mnohovýznamově „Cesty, po kterých jsme se nevydali“. Žádám tedy s pokorou o prominutí a slibuji, že už se něčeho takového víckrát nedopustím, minimálně při vědomí toho, jak skutečně rozsáhle a spletitě umí Green psát (viz jeho známá space opera „Deathstalker“, u nás nakladatelstvím Wales uváděná jako „Morituri“).
Onen jednoduchý obrázek, který vysílal soukromého detektiva Johna Taylora stále dál řešit sice zajímavé, nicméně víceméně samostatné případy, nám totiž v „Cestách, po kterých jsme se nevydali“ vykvetl a rozkošatěl do rozměrů velkoprostorového plátna, z jehož jednoho konce se dá na ten druhý dohlédnout jen velmi stěží. Ano, nejen že jsme se konečně a s definitivní platností dozvěděli, že Taylorovou nelidskou matkou je Lilith, Adamova první žena, ale hlavně nás autor nemilosrdně zavlékl do skutečně nedomyslitelných úvah o tom, co to vlastně je Noční strana, jakým způsobem se dá zachránit a zda vůbec má něco takového smysl. Rázem se tak (a řekl bych až skoro totálně nepřipraveni) ocitáme uprostřed jeho neuvěřitelné historicko-fantasticko-filozofické konstrukce, jíž nelze upřít především fascinující provedení (s nímž pochopitelně souvisí i překladatelský oříšek, který Josef Hořejší zvládl na výbornou). Jak vyplyne z překotného děje knihy, který se vlastně odehraje jen v průběhu několika desítek hodin, byla to právě Lilith, která poté, co pohrdla Nebem i Peklem, stvořila kdesi v šeru dávnověků na Zemi Noční stranu. Znechucená existencí dobra a zla, jež ze své podstaty brání naprosté svobodě ve smyslu motivace k rozhodování, stvořila místo, kde nic takového nemělo platit. Jenže i na Noční stranu nakonec přišli lidé a s nimi i volba mezi dobrým a špatným, pročež se původní Lilithina vize zhroutila jako domeček z karet. Z toho důvodu se rozhodla Noční stranu zničit, aby se na jejím místě mohla pokusit obnovit svou jedinečnou myšlenku.
A proto nyní přichází na scénu John Taylor, ne náhodou Lilithin syn, nadaný zvláštním uměním nalézt cokoliv myslitelného, a také jedna z nejrespektovanějších (i když ne vždy jen v dobrém) osobností na Noční straně, aby jí v tom zabránil. Proto podniká cestu časem až k okamžiku stvoření Noční strany (pochopitelně na místo, kde dlouho poté vznikl i Londýn), proto vybojovává spoustu předem evidentně ztracených soubojů a proto neustále řeší spousty přetěžkých otázek a koná šokující rozhodnutí. Svižné plynutí dějové linie mu ani nic jiného neumožňuje, nehledě na to, že úkol, který si předsevzal, je na první pohled vlastně neřešitelný.
Možností, jak čtenáře pobavit, tedy Green přináší čím dál tím víc, a je evidentní, že teď už se o jeho „Něco z Noční strany“ nemůžeme bavit jen jako o obyčejné fantasy s detektivním nádechem. Jak už jsem naznačil výše, obsahuje toho totiž mnohem více, než jen pouhé vyřešení základní otázky, a k tomu navíc také spoustu dalších vítaných ingrediencí, ať už půjde o zmíněném cestování v čase (s opravdu podnětnou myšlenkou o všech možných alternativních budoucnostech), o nekonečné řady podivných tvorů typu bytostí a entit či o strhující popisy prostředí (jako v případě lidskou rukou nedotčené a živočišnem sršící přírody v sídle boha lovce Herna) a další podstatné drobnosti. Právě proto se při průniku do románového děje nemohu zbavit dojmu, že to všechno do sebe zapadá až nečekaně přesně, včetně těch nejposlednějších detailů. Nemluvě samozřejmě o tom, že „v zápalu boje“ dojde rovněž k navázání několika dříve zdánlivě ukončených dějových linií (což člověka nyní, na rozdíl od dřívějška, donutí zalistovat zpátky v předcházejících dílech), v důsledku čehož se neuchopitelný prostor autorovy fantazie pro tentokráte stane doopravdy neuchopitelným, leč stále srozumitelným. A v tom, jak alespoň přepokládám, je třeba vidět jednoznačné pozitivum Greenovy současné tvorby, neboť v sobě znovu odkrývá sympatické známky autorovy jednoznačné identifikace, která docela určitě snese i velmi přísná měřítka.
Soukromý detektiv John Taylor přichází na scénu popáté, ovšem tak, jak by to nejspíš nikdo nečekal. Velkolepě, vyzývavě a především tak mnohoznačně, jak jen to je možné. Simon R. Green v sobě zkrátka nakonec přece jen nezapře příjemně komplikovaného vypravěče, přestože by na to člověk původně nevsadil ani zlámanou grešli.
8,5 / 10
Vydáno: 2006
Vydavatel: Polaris
Simon R. Green:
CESTY, PO KTERÝCH JSME SE NEVYDALI
Překlad: Josef Hořejší
Obálka: Jonathan Barkat
Frenštát pod Radhoštěm: Polaris, 2006. 262 stran
ISBN 80-7332-081-9
Green patří k nej autorům fantastiky a tímhle to pouze potvrzuje.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.